Žieminės padangos – kiek didelė rizika važiuoti jomis vasaros periodu?

Foto: Shutterstock.com

Artėjant pavasariui dauguma dalis vairuotojų pradeda galvoti apie vasarinių padangų įsigijimą, bet dalis šio žingsnio žengti neketina, nes pavasarį ir taip pat vasarą gali važiuoti su tomis pačiomis žieminėmis padangomis. Jei žieminės padangos nedygliuotos, pagal įstatymą viskas yra teisėta, tačiau kaip saugumo atžvilgiu ir žieminių padangų našumu šiltuoju metų sezonu? Ar tikrai jomis galima važiuoti be problemų ar kiekvienam sezonui skirtas atitinkamas komplektas yra svarbus? Apie pavojus, kurie gali atsirasti naudojant žiemines padangas vasaros sezonu, skaityk šiame straipsnyje!

Žieminės padangos ir jų tipai

Prieš susipažindami su pavojais, su kuriais galite susidurti važiuodami su žieminėmis padangomis vasarą, būtų gerai susipažinti su žieminių padangų tipais, nes ne visos žieminės padangos yra vienodos. Žieminės padangos gali būti dalinamos į keturias kategorijas – pagal gumos sudėtį ir techninius parametrus:

1. Žieminės padangos su dygliais. Padangose įmontuotų dyglių dėka, dygliuotos padangos užtikrina sukibimą ir sunkiai pravažiuojamuose, gausiai apsnigtuose ir apledėjusiuose keliuose ir yra pritaikytos pačioms ekstremaliausioms žiemos sąlygomis. Šios padangos bus tinkamiausios kaimo vietovėse arba vietose, kur keliai yra retai valomi, nes važiuojant nuvalytu asfalto paviršiumi, šios padangos bus triukšmingesnės nei nedygliuotos padangos ir negalės užtikrinti vienodo komforto lygmens.Taip pat daugelyje Europos šalių, kuriose žiemos yra šiltesnės, važiuoti su dygliuotomis padangomis yra uždrausta.

2. Dygliuojamos padangos. Šios padangos yra prieinamos ir be dyglių, bet ypatybės ir našumas yra prilyginamas dygliuotoms padangoms. Joms bus patenkinamas našumas ant sniego, bet dyglių trūkumas bus jaučiamas važiuojant stipriai apsnigtu keliu.

3. Skandinavų tipo padangos arba minkštos sudėties nedygliuotos padangos. Šioms padangoms nėra dyglių, tačiau jų guma yra minkštesnė, todėl jos užtikrina puikų našumą ir ant snieguoto, ir apledėjusio kelio paviršiaus. Mikštos sudėties nedygliuotos padangos yra puikiai pritaikytos žemoms temperatūroms ir sunkioms vairavimo sąlygoms, padarant jas populiariomis būtent Lietuvos vairuotojų tarpe.

Skandinavų tipo padangoms būdingas žemesnis triukšmo lygis, taip pagerinamas vairavimo komfortas mieste.

4. Centrinės Europos arba universalaus tipo žieminės padangos. Šios nedygliuotos padangos yra padangų gamintojų bandymas apjungti vasarines ir žiemines padangas viename komplekte. Jos yra populiarios šalyse, kur žiema yra metų laiko pavadinimas su vidutine temperatūra aukščiau 0°C. Šių padangų eksploatacinės savybės ant stipriai apsnigtų ar apledėjusių kelių bus žymiai prastesnės nei kitų žieminių padangų ir jei su jomis nevažiuojate tik nuvalytais miesto keliais, Lietuvos sąlygomis geriau pasirinkti vieną iš kitų žieminių padangų tipų. Šios yra vienintelės iš žieminių padangų, kurias galima naudoti vasaros sezono metu.

Kodėl žiemines padangas naudoti vasarą nėra gera idėja?

Nors daugelis galvoja, kad žieminių padangų naudojimas vasarą yra praktiškai galimas, ekspertų nuomonė ir padangų testavimai rodo priešingai. Straipsnio tęsinyje apžvelgsime keletą svarbiausių argumentų, prieštaraujančių žieminių padangų naudojimui šiltuoju metų laiku!

Žieminės padangos yra skirtos žemesnėms temperatūroms nei vasarinės padangos

Daugelis vairuotojų mano, kad sutaupys pinigus važiuodami su žieminėmis padangomis visus metus, nes jos nėra dygliuotos ir todėl nedraudžiamos. Deja, šis požiūris yra klaidingas, nes kiekvienam sezonui skirtos padangos sukuriamos naudojant skirtingas gumos sudėtis atitinkamam temperatūros diapazonui.

Žieminių padangų guma yra sukurta taip, kad jos protektorius neprarastų elastingumo ir esant žemiau 0 laipsnių pagal Celsijų. Lyginant su vasarinėmis padangomis, kurių protektorių blokai yra didesni ir lygesni, sukuriant maksimalų sukibimo lauką, žieminių padangų dizainui naudojama daug plačių kanalų ir mikštos sudėties protektoriaus blokai. Toks protektoriaus sprendimas yra sukurtas tam, kad užtikrintų sukibimą su netolygiu snieguotu ar apledėjusiu paviršiumi, bet ne su sausu ir lygiu asfalto paviršiumi.

Foto: Shutterstock.com

Žieminių padangų dilimas padidėja prie temperatūros, kuri yra aukštesnė kaip +7 laipsniai pagal Celsijų

Kaip prieš tai minėti žieminių padangų minkštų plokštelių protektorių blokai liečiasi su sausu ir sušilusiu asfaltu, lietimosi rezultate išsiskiria šiluma. Kodėl? Nes vykstant kontaktavimui su asfaltu, grioveliai ir plokštelės padangos protektoriuje pastoviai atsiveria ir užsidaro, ir be sniego ar ledo, kurie jas aušina, padangos guma užkaista.

Ir per aukšta temperatūra yra vienas iš didžiausių padangų priešų. Kiekvienai padangai skirtos darbo temperatūros viršinimas, žymi padangos gumos ypatybių pablogėjimą, o tai įtakoja:

  • sukibimo sumažėjimą
  • nudilimo padidėjimą
  • kontrolės praradimą
  • ilgesnį stabdymo kelią.

Čia reikia pabrėžti, kad ne tik temperatūros viršinimas yra nepageidaujamas. Taip pat esant per žemai temperatūrai, vasarinių padangų guma kietėja ir praranda sukibimą. Būtent todėl dauguma vasarinių padangų yra pritaikytos temperatūroms, kurios viršija +7 laipsnių pagal Celsijų žymę.

Ilgiausias stabdymo kelias

Lyginant su vasarinėmis padangomis, žieminėse padangose yra vidutiniškai 2- 3 kartais didesnis protektoriaus blokų skaičius. Ant sauso ir šilto asfalto šis technologiškai sukurtas dizainas stabdymo kelią tikrai pailgina. Nepriklausomai nuo padangos tipo, dėl per didelio šilumos kiekio, jos tampa per daug elastingos – padangos guma taps minkšta ir nelygi ir jos tiesiog pradeda dalintis. Temperatūrai pakilus virš 30 laipsnių pagal Celsijaus žymę, žieminių padangų guma pradės veltis – tarp protektoriaus ir asfalto paviršiaus susiformuos daug mažų gumos kamuoliukų, todėl padanga pradės buksuoti. Šioje situacijoje tiek greitinimas, tiek stabdymas gerokai pablogėja ir su žieminėmis padangomis važiuojančio automobilio stabdymo kelias vasarą gali būti iki 2 automobilių ilgių ilgesnis, nei su vasarinėmis padangomis važiuojančio automobilio. Kuo karštesnis laikas, tuo ilgesnis stabdymo kelias prieš sustojant.

Foto: Shutterstock.com

Pablogėja automobilio valdymas

Continental Tires žieminių / vasarinių padangų testavimai parodė, kad automobilio

vairavimo tikslumas naudojant naujas žiemines padangas vasarą, sumažėja apytiksliai 15 procentų. Tų pačių bandymų metu buvo nustatyta, kad sukibimo ribos atliekant avarinius posūkius, atsiranda jau esant mažiau kaip 70 km/h greičiui. Palyginimui, tas pats manevras su vasarinėmis padangomis buvo atliktas be problemų važiuojant su 80 km/h greičiu.

Padidėja automobilio degalų sunaudojimas

Dėl minkštos gumos sudėties, žieminių padangų ridos pasipriešinimas šiltomis oro sąlygomis bus didesnis nei vasarinių padangų. Pasipriešinimas riedėjimui nustatomas pagal ratų sukimosi metu prarastą energijos kiekį. Pagrindinė energijos praradimo priežastis yra pastovi žieminės padangos deformacija, kuri žiemą yra pageidautina, bet vasarą sudaro net iki 15 % didesnį pasipriešinimą riedėjimui, lyginant su šiam metų laikui pritaikytomis padangomis, taip įtakodamas didesnį degalų sunaudojimą.

Foto: Shutterstock.com

Išvados

Apibendrinant, ieškant atsakymo į klausimą ar su žieminėmis padangomis galima važiuoti ir vasarą, atsakymas yra – taip, bet su tuo susijusi rizika tuo pačiu duoda užuomeną, ar tą reikią daryti ir atsakymas neabejotinai yra – ne ! Žieminių padangų našumas vasaros mėnesiais yra gerokai blogesnis nei vasarinių padangų ir savo bei keleivių saugumas yra nepalyginamai svarbesnis nei sutaupymas, kuris yra tik įsivaizduojamas. Naudojat du skirtingus padangų komplektus tiek žiemą, tiek vasarą, jų ilgaamžiškumas bus žymiai ilgesnis, žiemines padangas,kurias naudodami tinkamu sezonu, dėl per didelio nusidėvėjimo, daugiau naudoti negalėsite, jau po vienos vasaros.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *